Producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken. Daarom verbaast het me niet dat collega ondernemers hun bedrijf proberen te laten groeien door onder de prijs van de concurrentie te gaan zitten. Onze markt is behoorlijk verzadigd. Daarnaast moet je als ondernemer met een webshop ook nog eens opboksen tegen grote organisaties zoals Coolblue en Bol.com. Het wordt dat het tot ons doordringt dat concurreren op prijs niet werkt! Want niemand wordt daar op de lange termijn beter van.

Prijzenoorlog

Wanneer jij je prijzen verlaagt en daardoor klanten wint hoe denk je dat je concurrent in negen van de tien gevallen daarop zal reageren? Inderdaad, ook je concurrent zal hoogstwaarschijnlijk haar prijzen verlagen. Prijzen zullen voortdurend dalen tot het moment dat niemand meer winst maakt. En dat is duidelijk een lose-lose scenario! Het leidt tot onhoudbare verplichtingen. Denk aan méér service voor minder geld. Dat  klinkt geweldig voor je klant. Maar uiteindelijk moet je zoveel werk op je nemen om een redelijke boterham te kunnen verdienen dat je de motivatie verliest om dat ene stapje harder te werken. Uiteindelijk leidt dit tot ontevreden klanten. In een worst-case scenario uiten zij hun klacht op een online forum. Jij bent de enige die er voor kunt zorgen dat je niet in die omstandigheden terecht komt door redelijk tarieven te rekenen voor je klant én voor jou.

Kies de klant die voor jou kiest

Onthoud dat als je merkt dat het een potentiële opdrachtgever uitsluitend om je tarieven gaat en niet om het werk dat je verricht. Kiest hij je om de centen dan zal hij of zij sneller overstag gaan als er een aanbieder komt die voor minder geld werkt en een ding is zeker: die zijn er. Klanten die kiezen voor jouw expertise, jouw vakkennis, jouw service, jouw product, de meerwaarde daarvan inzien en willen betalen, zijn vele malen loyaler dan de koopjesjagers.

Zaken doen draait niet alleen maar om geld. Is je tarief het belangrijkste voor jouw klant? Ga dan snel op zoek naar een nieuwe opdrachtgevers en neem afscheid van degene die duidelijk niet voor jou kiest vanwege de kwaliteit van je werk. Van dergelijke klanten is nog nooit iemand gelukkig geworden. Door het bepalen van jouw meerwaarde en werken aan een goed plan om jouw doelgroep te bereiken zul je klanten trekken zonder dat je hoeft te concurreren op prijs. Met de juiste strategie kun jij je bedrijf laten groeien. Dat is niet gemakkelijk in een competitieve markt maar mogelijk is het zeker.